شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

نرخ تعرفه پیامک با تصویب دولت برخلاف نظر سازمان بازرسی کل کشور و دیدگاه‌های کارشناسی دست‌اندر‌کاران این بخش افزایش یافت.

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران اعلام کرد: نرخ تعرفه پیامک کاهش یافته‌است.

وی در توضیح کاهش نرخ پیامک گفت: نرخ تعرفه پیامک فارسی براساس مصوبه دولت89 ریال تعیین شده است و نرخ پیامک با حروف انگلیسی تا اول تیر 142 ریال است و از آن پس به 222 ریال افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: هنوز نرم‌افزار تشخیص حرف فارسی طراحی نشده‌است و شرکت ارتباطات سیار در تلاش است تا نرم‌افزار لازم را طراحی کند. سلیمانی افزود: در حال حاضر یک پیام مشابه با حرف فارسی دو برابر حروف لاتین هزینه دارد و با توجه به این نرخ‌ها از این پس یک پیام استاندارد فارسی معادل  178 ریال هزینه دارد و یک پیام با حروف لاتین 220 ریال.

تعرفه کاهش یافته است

با وجود این محاسبات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تعرفه پیامک کاهش یافته است. وی در توضیح این اقدام گفت: کاهش تعرفه پیامک فارسی تا زمان طراحی نرم‌افزار تشخیص حروف فارسی و امکان محاسبه یکسان پیام فارسی و لاتین عملی می‌شود.

با توجه به این اظهارات محاسبه نرخ پیامک فارسی به احتمال زیاد به نرخ 89 ریال تا زمان ارائه نرم افزار لازم عملی نمی‌شود. وزیر ارتباطات تاکید کرد: این تصمیم دولت برای تشویق و ترویج زبان فارسی است و از آن به عنوان یک تصمیم فرهنگی یاد کرد.

سلیمانی در عین حال به سوال مکرر از وی در مورد نحوه محاسبه حروف فارسی در شبکه ارتباطات سیار توضیح نداد و تنها بر کاهش تعرفه پیامک فارسی  تاکید کرد.

این تصمیم دولت در حالی صورت گرفت که براساس قانون نرخ خدمات شرکت ارتباطات سیار باید از سوی سازمان تنظیم مقررات تایید و تصویب شود.

مسئله کاهش تعرفه پیامک به گفته کارشناسان برای نخستین بار از سوی وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات سیار مطرح شد و در دستور کار سازمان تنظیم مقررات قرار گرفت.

این مسئله با توجه به کاهش در آمد شرکت مخابرات و نبود امکان تامین بودجه پیش‌بینی‌شده از منابع دیگر متوقف شد و تنها به حذف هزینه نمایشگر شماره تماس گیرندگان اکتفا شد.

اما توقف روند کاهش تعرفه  پیامک با اعتراض سازمان بازرسی کل کشور روبرو شد ولی با وجود انتشار گزارش سازمان بازرسی در مورد بالا بودن نرخ پیامک دولت نرخ آن را براساس تصمیم اخیر خود افزایش داده‌است.

کد خبر 45039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز